FOBIER

Tegn på fobi
En fobi er en generel betegnelse for den ting eller situation, som man er angst for f.eks. højder, edderkopper eller som panikangst forbundet med at skulle præstere – eksamensangst eller være til tandlægen, tandlægeangst. Hvis du har udviklet fobisk angst for noget, føler du et stort ubehag, som f.eks. hjertebanken, sved, tankemylder. Ubehaget er så stort, at det at undvige bliver afgørende – at komme væk øjeblikkeligt. De fleste, der har en fobier organiserer sit lit liv efter det, og er konstant opmærksom på tegn forbundet med fobien. Der er mange, der oplever at det ikke giver mening og ikke selv forstår deres reaktion. Fobier kan være begyndt med et traume eller chok, men kan også være afledt af noget helt andet.

Eksempler på fobier:
Højdeskræk, flyskræk, tandlægeskræk, klaustrofobi, vandskræk, social fobi, araknobi (angst for edderkopper), agorafobi (angst for åbne pladser), nyctobi (angst for mørke/mørkeræd) .

Fobier – udpluk fra min praksis, hvordan oplever andre det?
’Min hjerne lukker helt fuldstændig ned, når jeg ser en edderkop.’

’Jeg får det nærmest dårligt, bare jeg skal stå på en stol.’

’Jeg har ikke badet i havet, siden jeg var barn.’

Min flyskræk gør, at familien ikke kan komme på ferie udenfor Europa.’

’Jeg har så mange skrækscenarier i forhold til min eksamen.´

’Det er 10 år siden, jeg har været til tandlægen. Jeg kan ikke få mig selv til det.’

’Min krop galopperer bare ved tanken.’

’Jeg kan ikke trække vejret, hvis jeg ikke sidder ved udgangen.’

’Min fornuft forsvinder som dug for solen, når jeg ser en hund. Jeg går med det samme over på det andet fortov, om det så er en lille puddel.’

Fobier – mine erfaringer
For at få behandlet fobien, handler det om at finde ud af, hvad den er kommet af. Nogle fobier skyldes en ubehagelig oplevelse tidligere i livet, som nu forbindes med noget farligt. Det kan også være en overreaktion i hjernens frygt- og beredskabssystem. Der kan anvendes forskellige teknikker til at aflære reaktionen, og vænne kroppen til at kunne håndtere at være i nærheden af den største skræk.

Min erfaring er, at det kan gøres på relativ få behandlinger, og der er effektive, blide metoder til at løse det.